Транспондер для автомобільного ключа
Транспондер (чіп іммобілайзера) - важливий елемент чіпованих автомобільних ключів, які можна використовувати для дистанційного керування замками. Чіп транспондер являє собою приймач-передавач як пристрій з енергонезалежною пам'яттю.
Як працює транспондер
В автомобільних ключах використовуються транспондери магнітного типу, пристрої пасивної радіочастотної ідентифікації (RFID). Ключ з таким чіпом є частиною штатної протиугінної системи, в основі роботи якої лежить взаємодія (обмін даними) чіпа з іммобілайзером. Для коректної взаємодії ключ повинен бути прив'язаний до иммобилайзеру (його код прописується в пам'ять пристрою).
Штатний іммобілайзер блокує вузли, що забезпечують рух автомобіля, на програмному рівні, через мікропроцесор електронного блоку управління. Щоб дезактивувати охоронну систему, розблокувати вузли і завести авто, необхідно використовувати чіпований ключ. Останнім часом найбільш широко поширені автоматичні безконтактні моделі ключів з чіпом, які спрацьовують за запитом електронного блоку управління, не потрібно вставляти ключ в замок запалювання. Запит паролю для ідентифікації відбувається автоматично, коли ключ виявляється досить близько до антен, встановлених по периметру автомобіля і передають дані в блок управління (радіус дії залежить від моделі чіпа). Якщо використовується класичний ключ з жалом, активація антени іммобілайзера, яка відправляє запит ідентифікації, відбувається при його провертанні в замку запалювання.
Найголовніша функціональна деталь чіпа - мікросхема, яка є міткою RFID. До кожної такої мітці прив'язане індивідуальне число (пароль, код). Саме слово транспондер утворено від двох англійських слів: transmitter, тобто передавач, і responder (відповідач). Цей пристрій може прийняти по радіоканалу запит, сформований антеною іммобілайзера. У відповідь вона передає в ефір число-пароль. Причому для роботи чіпа використовується енергія магнітного поля, яке генерується іммобілайзером при відправці запиту, власного джерела живлення він не має. Батарейка, яка встановлюється в корпус ключа, необхідна для роботи не чіпа, а плати дистанційного керування.
Індивідуальне число радіочастотної мітки порівнюється з числом, яке записано в пам'ять ЕБУ. Якщо вони збігаються, іммобілайзер активує функції, які були відключені. Якщо автомобіль «не впізнає» ключ, двигун залишається заблокованим. Обмін даними між иммобилайзером і чіпом в сучасних моделях авто відбувається по захищеному протоколу, кодується із застосуванням криптоключа, що підвищує безпеку автомобіля.
Види чіпів транспондерів
Чіпи іммобілайзерів для автомобілів випускаються декількома виробниками і мають свої характеристики. Відрізняються принципом модуляції (амплітудна або частотна). Також вони класифікуються за низкою критеріїв:
- за способом внесення даних - чіпи для програмування (запрограмовані або підготовлені) і чіпи для копіювання (емулятори);
- за наявністю можливості перезапису - перезаписувані і одноразового запису;
- за алгоритмом роботи - з фіксованим (read-only), динамічним (rolling) кодом і крипто-транспондери (з захистом паролем);
- за матеріалом, конструктивним виконанням - скляні, керамічні, карбонові і у вигляді мікросхеми.
До пам'яті запрограмованого чіпа код прописується на заводі-виробнику, там же відбувається прив'язка до иммобилайзеру. Чіп може продаватися чистим, підготовленим під запис в сервісних центрах за допомогою спеціального діагностичного обладнання. Серед підготовлених чіпів є моделі однократного запису і перезапису з шифруванням, причому останні можуть мати функцію захисту від запису. До пам'яті емулятора можна вписати код, скопійований з запрограмованого транспондера, ця операція здійснюється за допомогою програматора. Емулятори використовуються для створення дублікатів чіп-ключів (клонування), всі вони підтримують функцію багаторазового перезапису, дозволяють змінювати серійний номер.
Чіпи однократного запису з постійним кодом використовувалися в автомобілях 1995-97 рр. випуску, в даний час практично вийшли з ужитку. У моделях з можливістю перезапису код (ідентифікатор) динамічний, зазвичай змінюється кожен цикл запалювання. Новий пароль в пам'ять чіпа прописує ЕБУ самого іммобілайзера, це відбувається автоматично, а на випадок збоїв передбачено відновлення синхронізації. Найбільш сучасне рішення - крипто-транспондери. Такі моделі відсилають індивідуальне число, тільки якщо запит ЕБУ супроводжується паролем, тобто ідентифікація двостороння. Паролі (ключі) генеруються із застосуванням криптографічного алгоритму, який у кожного виробника свій.
Чіпи транспондери в формі мікросхеми відрізняються застосуванням зовнішньої антени, зазвичай крім ядра мають додатковий модуль, найчастіше невеликий обсяг пам'яті користувача. Чіпи з вбудованою антеною виконуються в корпусі зі скла, кераміки або карбону.
Скляний чіп транспондер
Скляний чіп, або чіп-колба, виконаний у формі довгастої капсули. Всередині розташована мініатюрна електромагнітна котушка (сердечник з обмоткою дуже тонкого мідного дроту). Саме вона служить вбудованою антеною і реагує на магнітне поле, яке генерує антена іммобілайзера. Скляні чіпи відрізняються стабільною роботою в холодну пору року.
Керамічний чіп транспондер
Керамічні чіпи також мають вбудовану антену, але вона укладена в непрозорий керамічний корпус. Такі моделі відрізняються невеликою товщиною, за формою нагадують прямокутник з одним зрізаним кутом, на лицьову поверхню наноситься маркування. Аналогічну форму мають карбонові чіпи в корпусі з вуглепластика.
Купити чіп транспондер для авто в Україні
В інтернет-магазині Xhorse представлений багатий вибір чіпів іммобілайзера для популярних марок авто різних років випуску від провідних виробників - XHorse, Keydiy, Megamos, Philips, Texas та інших:
- чіп 4C / 4D / Toyota G XHorse;
- чіп Megamos ID48 (скло);
- чіп Philips PCF 7936 (кераміка);
- чіп Texas 4C Ford (скло);
- чіп KD 48 (скло);
- чіп (емулятор) TK60.
Можна купити транспондер для програмування або емулятор, чіп у формі мікросхеми, в скляному або керамічному корпусі. На всю продукцію надається гарантія 12 місяців. Здійснюється доставка Новою поштою по Україні.